Mária Kudasová - Jaskyne a bytosti
 

výstava potrvá od 8. januára do 2. februára 2003
Otvorené : od 13,00 – 18,00
okrem pondeľka

... Máriu Kudasovú zaujíma skôr to, čo trvá a zostáva - čo zostane ešte dlho, zrejme i dlho potom, čo nebude nikoho, kto by to reflektoval.


Máriu Kudasovú zaujímna predovšetkým detail, maličkosť povýšená nad celok, blakeovský "svet v zrnku piesku ..." - nezáleźí na tom, či ide o ľudskú tvár, záznam stopy korytnačieho trusu, miniatúrne zátišie alebo miniatúru gesta ...

alebo kameň - pretože kamene sú pre autorku obsesiou, či už ju nazveme láskou alebo prekliatím

Mária Kudasová samozrejme nieje len -kao by to nestačilo - fotografkou. Je aj znamenitou kresličkou a musím priznať, že mi jej čisté, odhmotnené kresby pri prvom videní vyrazili dych.

V osemnástich artefaktoch, ktoré dnes autorka predostrela našej pozornosti, sa obe prefesia spájajú. Snímok kameňa z hlbín druho, alebo prvohôr, ohlodaného otlačkami a vrpymi machoviek,lilijíc, trilobitov či iných ďasov, hieroglyfy stôp červov a chodbičiek jurských potemníkov - správy z čias minulých - prekrýva jaskynna kresba našich dní. Posolstvo prekrýva posolstvo.

Zaklínanie.

Slova sú prchavé. Zmĺknime a započúvajme sa do bezhlasu tých lrížiacich sa správ. Nech niesú vysielané zbytočne.

Z úvodu Jaroslava Korána dňa 7.4.1994 v Prahe k výstave Jaskyne v nás

Mária Kudasová nevníma realitu iba piatimi zmyslami. Sama z autopsie vie, akú rolu hrá v našom živote intuícia a sen. Práve z hľadiska "mimoracionálneho" poznania nám ponúka ďalší spôsob vnímania skutočnosti.

Sama hovorí, že fotografuje svoje sny, vízie a prelínanie mikrosveta s makrosvetom.

Autorkine portréty zachytávajú predovšetkým tých, do ktorých vnútra intuitívne prenikla a našla tam hravosť či tajomstvo, alebo oboje. Naviac sú to často ľudia, ktorí ju priviedli k novým námetom a novému štýlu uvažovania - ktorí jej objavili nové svety. Jej videnia svojich fotomodelov ju tak vedie k podivuhodným, pre model náročným aranžmánom a ironickým, niekedy až ironickým situáciám.
...
V Máriiných fotografiách dochádza k akýmsi znakovým hrám, čím vzniká množstvo možných výkladov skutočnosti. Vznáša sa pán Saudek alebo padá, ťahá ho bremeno ku dnu, alebo sa ho drží ako kliešť? Je to jeho šťastie alebo prekliatie? Pristál práve, či štartuje pán docent Schlemmer? Vyberte si... .

Z úvodu PhDr Zdeňka Pospíšila dňa 4.5.1993 v autorskej výstave v Prahe