Dita Pepe (Hornsteinerová)
FOTOFO
V Galérií Profil, Prepoštská 4,814 99 Bratislava
výstava potrvá do 31 Marca
Otvorené
: od 13,00 – 18,00 okrem pondeľka
Zmena identity patrí k
obľúbeným a frekventovaným témam súčasnej inscenovanej fotografie. Nejde
však iba o módny trend posledných desaťročí. Motívy premeny podôb aj pohlaví
by sme našli napríklad už v 20. a 30. rokoch 20. storočia v tvorbe donedávna
skoro úplne zabudnutej francúzskej fotografky Claude Cahunovej, ktorá sa
v rozsiahlej sérii autoportrétov za pomoci prestrojení, masiek alebo
ostrihaných vlasov premieňala na rozličné typy žien, mužov a androgynov.
Motívy zmeny pohlavia by sme našli aj v niektorých autoportrétoch Andyho
Warhola alebo Roberta Mapplethorpa, či v dnes tak obľúbených dômyslených
aranžmá japonca Yasumasa Morimury, ktorý sa premieňa na dvojníčku filmových
hviezd Marlene Dietrichovej, Marylin Monroeovej, Elisabeth Taylorovej či
Catherine Deneuveovej, alebo za pomoci digitálnej techniky dokonca na hlavné
postavy známych Leonardových či Monetových obrazov. Premena totožnosti sa
stala ústrednou témou diela jednej z najznámejších amerických umelkýň Cindy
Shermanovej, ktorá sa už viac ako dve desaťročia fotografuje v roliach
hrdiniek druhoradých filmov, mužov a žien z plátien starých majstrov alebo
mŕtvol z hororových scén.
Dvadsaťosemročná Dita Pepe (Hornsteinerová), ktorá študuje 5. ročník
Inšitútu tvorivej fotografie FPF Sliezskej univerzity v Opave a súčasne
vyučuje fotografiu na Strednej umeleckopriemyslovej škole v Ostrave, vo
svojom cykle Autoportréty vytvára trocha iné práce. Síce sa tiež fotografuje
v mnohých prestrojeniach, parochniach a interiéroch, ale zostáva vždy ženou.
Naviac neportrétuje iba seba, ale zachytáva sa vedľa žien, ktoré sa líšia
vekom, povolaním aj sociálnou úrovňou. Sama pritom úplne potláča vlastnú
identitu, požičiava si šaty od dievčat a žien, s ktorými sa fotografuje,
snaží sa napodobniť ich typické gestá, dokonale uplatňuje mimikry. Pri prvom
pohľade možno ani nepoznáme, že je prítomná na všetkých snímkoch, natoľko sa
mení jej vzhľad a výraz. Raz je prostou vidieckou ženou, druhýkrát
cvičiteľkou aerobiku, sebavedome dávajúcou na obdiv svoje vypracované telo,
tretíkrát zase vzdorovitou puberťáčkou s pankáčskym účesom a piercingom
v nose a inokedy zase distingvovanou dámou v háčkovaných šatoch a čajom vo
vzácnom porcelánovom hrnčeku. Dôležitú roľu má aj autentické prostredie,
ktoré výrečne charakterizuje životný štýl zobrazených žien. Nenahraditeľné
miesto tu má ja množstvo signifikantných detailov – obrazy, plagáty
speváckeho idolu súčasných tínejdžerov Petra Muka, umakartové obloženie
stien, kože diviakov na stene, plyšové a živé zvieratá. Takisto významné sú
aj náznaky vzájomných vzťahov medzi autorkou a zobrazenou ženou vedľa nej,
ktorá môže byť raz babičkou, inokedy matkou, priateľkou alebo sestrou. A
konečne je treba oceniť aj vnútorné neefektné, ale premyslené a pôsobivé
využitie farby, ktoré umocňuje účinok týchto osobitých dokumentov rôznych
typov súčasných žien a súčasne fascinujúcich inscenovaných snímkov,
ukazujúcich premeny jednej mladej ženy. Sú to práce patriace rovnako dobre
do dokumentárnej fotografie (veď nám môžu pripomenúť niektoré sociologicky
zamerané dvojportréty Augusta Sandera, alebo ešte viac generačné
dvojportréty Jiřího Hankeho) ako do fotografie inscenovanej. Aj v tom sú
veľmi aktuálne, pretože mnohé súčasné diela práve mažú prv tak striktne
vyžadovanú (ale v praxi aj tak nedodržiavanú) hranicu medzi aranžovanou a
nearanžovanou fotografiou.
Doterajšia tvorba Dity Pepe zahŕňa aj úplne odlišné snímky – citlivé
humanistické zábery z ústavu pre mentálne postihnutých v Ostravici, portréty
obyvateľov Hlučínska, ktoré vznikli v rámci projektu Ľudia Hlučínska 90.
rokov 20. storočia, alebo módne fotografie. Cyklus autoportréty, zaslúžene
ocenený v medzinárodnej súťaži Kodak Professional pre mladých fotografov,
však rozhodne tvorí doterajší vrchol jej tvorby a jedno
z najpozoruhodnejších diel súčasnej českej portrétovej fotografie.
Vladimír Birgus
|