| 
     
    
    
    Dita Pepe (Hornsteinerová) 
  
    FOTOFO  
    V Galérií Profil, Prepoštská 4,814 99 Bratislava 
    výstava potrvá do 31 Marca 
    Otvorené
    : od 13,00 – 18,00 okrem pondeľka 
     
  
    Zmena identity patrí k 
    obľúbeným a frekventovaným témam súčasnej inscenovanej fotografie. Nejde 
    však iba o módny trend posledných desaťročí. Motívy premeny podôb aj pohlaví 
    by sme našli napríklad už v 20. a 30. rokoch 20. storočia v tvorbe donedávna 
    skoro úplne zabudnutej francúzskej fotografky Claude Cahunovej, ktorá sa 
    v rozsiahlej sérii autoportrétov za pomoci prestrojení, masiek alebo 
    ostrihaných vlasov premieňala na rozličné typy žien, mužov a androgynov. 
    Motívy zmeny pohlavia by sme našli aj v niektorých autoportrétoch Andyho 
    Warhola alebo Roberta Mapplethorpa, či v dnes tak obľúbených dômyslených 
    aranžmá japonca Yasumasa Morimury, ktorý sa premieňa na dvojníčku filmových 
    hviezd Marlene Dietrichovej, Marylin Monroeovej, Elisabeth Taylorovej či 
    Catherine Deneuveovej, alebo za pomoci digitálnej techniky dokonca na hlavné 
    postavy známych Leonardových či Monetových obrazov. Premena totožnosti sa 
    stala ústrednou témou diela jednej z najznámejších amerických umelkýň Cindy 
    Shermanovej, ktorá sa už viac ako dve desaťročia fotografuje v roliach 
    hrdiniek druhoradých filmov, mužov a žien z plátien starých majstrov alebo 
    mŕtvol z hororových scén. 
     
    Dvadsaťosemročná Dita Pepe (Hornsteinerová), ktorá študuje 5. ročník 
    Inšitútu tvorivej fotografie FPF Sliezskej univerzity v Opave a súčasne 
    vyučuje fotografiu na Strednej umeleckopriemyslovej škole v Ostrave, vo 
    svojom cykle Autoportréty vytvára trocha iné práce. Síce sa tiež fotografuje 
    v mnohých prestrojeniach, parochniach a interiéroch, ale zostáva vždy ženou. 
    Naviac neportrétuje iba seba, ale zachytáva sa vedľa žien, ktoré sa líšia 
    vekom, povolaním aj sociálnou úrovňou. Sama pritom úplne potláča vlastnú 
    identitu, požičiava si šaty od dievčat a žien, s ktorými sa fotografuje, 
    snaží sa napodobniť ich typické gestá, dokonale uplatňuje mimikry. Pri prvom 
    pohľade možno ani nepoznáme, že je prítomná na všetkých snímkoch, natoľko sa 
    mení jej vzhľad a výraz. Raz je prostou vidieckou ženou, druhýkrát 
    cvičiteľkou aerobiku, sebavedome dávajúcou na obdiv svoje vypracované telo, 
    tretíkrát zase vzdorovitou puberťáčkou s pankáčskym účesom a piercingom 
    v nose a inokedy zase distingvovanou dámou v háčkovaných šatoch a čajom vo 
    vzácnom porcelánovom hrnčeku. Dôležitú roľu má aj autentické prostredie, 
    ktoré výrečne charakterizuje životný štýl zobrazených žien. Nenahraditeľné 
    miesto tu má ja množstvo signifikantných detailov – obrazy, plagáty 
    speváckeho idolu súčasných tínejdžerov Petra Muka, umakartové obloženie 
    stien, kože diviakov na stene, plyšové a živé zvieratá. Takisto významné sú 
    aj náznaky vzájomných vzťahov medzi autorkou a zobrazenou ženou vedľa nej, 
    ktorá môže byť raz babičkou, inokedy matkou, priateľkou alebo sestrou. A 
    konečne je treba oceniť aj vnútorné neefektné, ale premyslené a pôsobivé 
    využitie farby, ktoré umocňuje účinok týchto osobitých dokumentov rôznych 
    typov súčasných žien a súčasne fascinujúcich inscenovaných snímkov, 
    ukazujúcich premeny jednej mladej ženy. Sú to práce patriace rovnako dobre 
    do dokumentárnej fotografie (veď nám môžu pripomenúť niektoré sociologicky 
    zamerané dvojportréty Augusta Sandera, alebo ešte viac generačné 
    dvojportréty Jiřího Hankeho) ako do fotografie inscenovanej. Aj v tom sú 
    veľmi aktuálne, pretože mnohé súčasné diela práve mažú prv tak striktne 
    vyžadovanú (ale v praxi aj tak nedodržiavanú) hranicu medzi aranžovanou a 
    nearanžovanou fotografiou. 
     
    Doterajšia tvorba Dity Pepe zahŕňa aj úplne odlišné snímky – citlivé 
    humanistické zábery z ústavu pre mentálne postihnutých v Ostravici, portréty 
    obyvateľov Hlučínska, ktoré vznikli v rámci projektu Ľudia Hlučínska 90. 
    rokov 20. storočia, alebo módne fotografie. Cyklus autoportréty, zaslúžene 
    ocenený v medzinárodnej súťaži Kodak Professional pre mladých fotografov, 
    však rozhodne tvorí doterajší vrchol jej tvorby a jedno 
    z najpozoruhodnejších diel súčasnej českej portrétovej fotografie. 
      
    Vladimír Birgus
  |