Mestské kultúrne stredisko a spoločnosť FOTOFO
si Vás dovoľujú pozvať na otvorenie výstavy fotografií:

Martin Kollár - Európa

 

 

FOTOFO
Galéria Profil,
Prepoštská 4,
Bratislava

Vernisáž výstavy sa uskutoční 6. oktobra 2000 o 17.00 hod. v Galérii fotografie Profil, Prepoštská 4, Bratislava

Výstava potrvá do 1 novembra 2000.
Otvorené denne (okrem pondelka) od 13.00 do 18.00 hod.

Martin Kollár - Európa

Martin Kollár skúma európskeho človeka. Cestuje po miestach jeho výskytu a zaznamenáva jeho prirodzené správanie, jeho okolie a ich vzájomné spojenie. Prináša svedectvá o živote a vzťahoch na konkrétnych miestach. "Jeho" človek je anonymný, vylezený zo svojej ulity kontrolovaného správania sa, svojho pracovného alebo oficiálneho spôsobu života. Je to bežný konzument, ktorý sa vydal za svojou túžbou. Zahadzuje konvencie, oblečie si pohodlný odev a vyráža na miesta o ktorých ma predstavu že sú "jeho" miestom. A práve iba prostredie v ktorom ho nachádzame, je spoznateľné - určujúce rámec výjavu. Takto sa ocitá víkendujúca rodinka pri atómovej elektrárni, motorkári s prilbami na hlavách na výstupe v Alpách, mamičky s deťmi pri strašidelnej dráhe, či unavení turisti v upršanom meste.

Zvláštnou súhrou Kollárových schopností sa pred ním odohrávajú výjavy, ktoré sa definovaním pomocou fotoaparátu neskôr ukážu ako novozachytená realita. Odhaľujú Teatrum Mundi každého z nás. To, čím nás tieto fotografie stále a stále prekvapujú, je ich viacplánovosť ktorá nás núti na všetkých fotografiách po rozpoznaní hlavného motívu, najprv hľadať detaily na prvý pohľad neviditeľné a neskôr nás zákonite po príklade Boscha či Brueghela postavia pred otázku významu a symbolu.

Jeho fotografie nie sú zápiskami z náhodných ciest, jeho prima causa je priniesť svedectvo o súčasnej spoločensky, kultúrne i nacionálne sa meniacej Európe. Jeho pohľad sa však vyhýba konfliktným - žurnalisticky zaujímavým témam, svoj názor vyjadruje prostredníctvom bežného človeka v bežnom prostredí. Vecí, ktoré sa okolo neho menia nie je veľa, predsa však prerážajú na povrch v spomínaných detailoch. Multietnická Paríž, protikladná panoráma krajiny, priemyselný turizmus, šíriaci sa amerikanizmus - skutočnosti, ktoré najviac ovplyvňujú myslenie strednej triedy - ktorá následne ovplyvňuje ráz života a krajiny. Kollár hovorí, že bežní ľudia sú všade rovnakí, majú rovnaké nedostatky a rovnaké problémy - umyť sa musí rovnako Trabant ako Porsche, čas voľna treba využiť, či prší alebo svieti slnko, bežná myseľ prichádza s bežnými nápadmi...

Martin Kollár rozohráva príbeh síce formálne staticky (fotografia) ale obsahovo je plným kinematografickým rozprávaním o situácii na tvári miesta. Jeho profesionálne filmárske školenie sa nezapriera ani vo fotografickom zázname. Používa výhradne na šírku orientované fotografie v plnom výreze políčka a nepripúšťa akékoľvek výrezy a zmeny. Podobne ako ďaľší slovenskí fotografi - Andrej Bán, Pavol Breier, Jozef Ondzík, … patrí k výrazným talentom výhradne dokumentárnej fotografie s hlbokou výpoveďou a osobnou zainteresovanosťou k človeku. Je fotografom dokumentujúcim život bez ďaľších postranných úmyslov. Nezneužíva výraz človeka, no s krutou presnosťou ho prezentuje nie ako osobu ale ako spoločenskú vrstvu - skupinu a štýl. Fotografuje výhradne farebne a na bežné fotografické materiály. Vzniknutým snímkam sa však napriek dôrazu na ich obsah dostáva aj plnohodnotná vizuálna skladba. V jeho štýle komponovania je viditeľný prvok znalosti súčasnej mladej fotografie idúcej po ceste dynamického a plne naratívneho obrazu.

Pri bližšom pohľade na dianie na fotografiách je zrejmé, že Martin Kollár nie je iba zaznamenávateľom situácií okolo seba. Máme pocit, že scény okolo neho sa intuitívne kopia, sú ním priťahované akýmisi neviditeľnými magnetickými siločiarami - aby ich on vo svojom dokonalom a prchavo krátkom okamihu mohol zaznamenať. Starček na pláži je spolu s traktorom statickým pandantom pohybu dovolenkárov, psík svojím zmrazeným výskokom narúša plynulú prechádzku rodinky v husom pochode, chobotnice v rukách potápača majú svojho nonšalantného okoloidúceho. Postavy na obraze sú prepojené pohľadmi, gestami a významom v takej intenzívnej forme, až sa zdá že žijú svojm vlastným životom, ktorý my - pozorovatelia môžeme s úsmevom pozorovať, "čítať" a chápať.

Autor si svoju fotografickú prácu rozdelil do dvoch cyklov: ľudia v západnej Európe, a ľudia vo východnej Európe. Sú záznamom dvoch rozličných spôsobov života: zjednocujúceho sa západu a roztriešteného východu, ktorý by sa však na druhej strane tiež chcel stať západom. Kollár si uvedomil túto európsku polaritu a tak pôvodne jeden cyklus rozdelil do dvoch samostatných prvkov. A tento prvý - jednu tvár Európy, nám svojím prostredníctvom ponúka spoznať. Nenechajme sa však zlákať iba vizuálnou dynamikou Kollárových scén, podľahnime radšej bohatosti obsahu a hĺbke jeho dosahov. Vydajme sa do Európy - do jednej jej podoby, zatiaľ na skúšku a neskôr možno...

Richard Friedmann