| 
     
    Viliam Malík a Bratislava 
     
    FOTOFO
     
    V Galérií Profil, Prepoštská 4,814 99 Bratislava 
    Otvorené
    : od 13,00 – 18,00 okrem pondeľka 
      
    Fotografovanie 
    Viliama Malíka je tesne späté s Bratislavou a to vo viacerých ohľadoch. V 
    prvom rade je bratislavským rodákom. Je jedným z mála významných slovenských 
    fotografov z obdobia klasickej moderny, ktorí pochádzajú priamo z Bratislavy 
    a Bratislava, teda výzor mesta a život v meste sa stal jednou z jeho 
    hlavných tém. Dokonca sa dá hovoriť o téme celoživotnej, napriek tomu, že už 
    vyše polstoročie vo svojom rodnom meste nežije. Aj preto ťažisková časť 
    súboru o Bratislave vznikla ešte do polovice štyridsiatych rokov 20. 
    storočia. Lenže Viliam Malík kontakt s mestom nikdy celkom neprerušil – 
    nielen rodinné, ale aj fotografické záujmy ho sem často privádzajú a preto 
    fotografuje v Bratislave dodnes. Postupne tak vznikol fotografický súbor od 
    jedného autora, ktorý je sám o sebe raritou. Bratislava sa v ňom objavuje 
    ako téma s variáciami, presahujúcimi dve tretiny storočia. Je to taký dlhý 
    časový úsek, ako panovanie Františka Jozefa I. Aj keby išlo len o snímky 
    čisto dokumentárne, predstavovali by mimoriadnu hodnotu. 
    Malík počas mnohých desaťročí fotografoval v Bratislave miesta a situácie, 
    ktoré fotografovali mnohí pred ním aj po ňom, ale aj také, ktoré si všimol 
    málokto alebo vôbec nikto. Jeho fotografická všestrannosť bola pri takto 
    chápanej téme veľkou výhodou. Malík totiž vedel fotografovať mestské celky 
    aj ich detaily, celistvé stavby, aj ich fotograficky príťažlivé časti. V 30. 
    a 40. rokoch patril medzi najvýznamnejších fotografov architektúry nielen v 
    Bratislave, ale na celom Slovensku. Pri snímaní stavieb vedel totiž 
    uplatniť, niekedy aj razantne, obrazové princípy modernej fotografie, 
    zároveň ale dokázal rešpektovať špecifickú povahu predmetu fotografovania. 
    Preto sa jeho snímky dodnes využívajú ako ilustračný sprievod historických 
    statí o modernej architektúre. 
    Viliam Malík však nefotografoval len architektúru. Ako sociálne 
    orientovaného fotografa a jedného z prvých fotožurnalistov na Slovensku ho 
    prinajmenšom rovnako zaujímal aj život v meste. V jeho či už 
    sociálnokritických, alebo čisto žánrových fotografiách hralo prostredie 
    mesta významnú úlohu. Autor tak Bratislavu sníma akoby z rôznych perspektív 
    – počnúc scudzujúcim modernistickým odstupom až po nájazd na detail, na 
    dýchajúcu pokožku mesta. Jeho osobitná pozornosť patrila postavám, žijúcim 
    na periférii spoločnosti a pri opätovných návratoch na tie isté miesta po 
    odstupe desaťročí sa niekedy stalo, že tam znovu našiel žobráka, ale už 
    novej generácie. Tak vznikla idea tejto výstavy – ukázať nielen už 
    neexistujúcu Bratislavu, ale porovnať to neexistujúce s existujúcim, nielen 
    v architektúre, ale v samotnom živote mesta. 
     
    Aurel Hrabušický 
  
      
     |