Viliam Malík a Bratislava
FOTOFO
V Galérií Profil, Prepoštská 4,814 99 Bratislava
Otvorené
: od 13,00 – 18,00 okrem pondeľka
Fotografovanie
Viliama Malíka je tesne späté s Bratislavou a to vo viacerých ohľadoch. V
prvom rade je bratislavským rodákom. Je jedným z mála významných slovenských
fotografov z obdobia klasickej moderny, ktorí pochádzajú priamo z Bratislavy
a Bratislava, teda výzor mesta a život v meste sa stal jednou z jeho
hlavných tém. Dokonca sa dá hovoriť o téme celoživotnej, napriek tomu, že už
vyše polstoročie vo svojom rodnom meste nežije. Aj preto ťažisková časť
súboru o Bratislave vznikla ešte do polovice štyridsiatych rokov 20.
storočia. Lenže Viliam Malík kontakt s mestom nikdy celkom neprerušil –
nielen rodinné, ale aj fotografické záujmy ho sem často privádzajú a preto
fotografuje v Bratislave dodnes. Postupne tak vznikol fotografický súbor od
jedného autora, ktorý je sám o sebe raritou. Bratislava sa v ňom objavuje
ako téma s variáciami, presahujúcimi dve tretiny storočia. Je to taký dlhý
časový úsek, ako panovanie Františka Jozefa I. Aj keby išlo len o snímky
čisto dokumentárne, predstavovali by mimoriadnu hodnotu.
Malík počas mnohých desaťročí fotografoval v Bratislave miesta a situácie,
ktoré fotografovali mnohí pred ním aj po ňom, ale aj také, ktoré si všimol
málokto alebo vôbec nikto. Jeho fotografická všestrannosť bola pri takto
chápanej téme veľkou výhodou. Malík totiž vedel fotografovať mestské celky
aj ich detaily, celistvé stavby, aj ich fotograficky príťažlivé časti. V 30.
a 40. rokoch patril medzi najvýznamnejších fotografov architektúry nielen v
Bratislave, ale na celom Slovensku. Pri snímaní stavieb vedel totiž
uplatniť, niekedy aj razantne, obrazové princípy modernej fotografie,
zároveň ale dokázal rešpektovať špecifickú povahu predmetu fotografovania.
Preto sa jeho snímky dodnes využívajú ako ilustračný sprievod historických
statí o modernej architektúre.
Viliam Malík však nefotografoval len architektúru. Ako sociálne
orientovaného fotografa a jedného z prvých fotožurnalistov na Slovensku ho
prinajmenšom rovnako zaujímal aj život v meste. V jeho či už
sociálnokritických, alebo čisto žánrových fotografiách hralo prostredie
mesta významnú úlohu. Autor tak Bratislavu sníma akoby z rôznych perspektív
– počnúc scudzujúcim modernistickým odstupom až po nájazd na detail, na
dýchajúcu pokožku mesta. Jeho osobitná pozornosť patrila postavám, žijúcim
na periférii spoločnosti a pri opätovných návratoch na tie isté miesta po
odstupe desaťročí sa niekedy stalo, že tam znovu našiel žobráka, ale už
novej generácie. Tak vznikla idea tejto výstavy – ukázať nielen už
neexistujúcu Bratislavu, ale porovnať to neexistujúce s existujúcim, nielen
v architektúre, ale v samotnom živote mesta.
Aurel Hrabušický
|