Umelecká
fotografia okolo roku 1900 V Nemecku
FOTOFO Vernisáž výstavy sa uskutoční 3. mája 2000 o 17.00 hod. Výstava „Umelecká fotografia 1900“ prezentuje diela viacerých medzinárodne známych umeleckých fotografov, ktorí svoje diela v období rokov 1890 až 1918 tvorili metódou tzv. gumotlače. Okolo roku 1895 objavili dvaja Francúzi Robert Demachy (1895-1938) a Joachim Constant Puyo (1857-1933), hlavní predstavitelia parížskeho fotoklubu, jednovrstvovú gumotlač ako prostriedok pre svoje fotografie. Gumotlač sa zaobišla bez podielu striebra vo fotografickom papieri, ktorý sa dovtedy bežne používal. Heinrich Kühn (1866-1944) a jeho priatelia Hans Watzek (1849-1903)a Hugo Henneberg (1863-1918), ktorí sa nazvali „Trojlístok“, prevzali túto techniku a rozvinuli ju do metódy viacnásobnej gumotlače, ktorá umožňuje oddeľovanie tónov obrazu. Z experimentov s monoklovou šošovkou vznikla neskôr konštrukcia „Imagon“, objektívu, ktorý sa dnes opäť teší veľkej obľube. Okolo Kühna sa zoskupuje „Viedenská škola“, ktorá v roku 1896 po prvý raz vystavovala chrómové gumotlače na medzinárodnej výstave amatérskej fotografie v Berlíne. Od tohto obdobia sa metóda gumotlače stala preferovaným obrazovým prostriedkom umeleckých fotografov. Umelecká fotografia Nemcov a Rakúšanov ako aj ich priateľov vo Francúzsku, Veľkej Británii, Belgicku, USA a v iných krajinách je úzko spojená s cieľmi Jugendstilu a Art Nouveau „nachádzať radikálne nové formy pre celé prostredie, vytvárané pre súčasníkov“ (Ahlers-Hestermann). Je to pragramatická fotografia, ktorá vznikla z nechute ku komerčnej ateliérovej fotografii. Jedným z jej protagonistov je Alfred Lichtwark (1852-1914), riaditeľ Kunstahalle Hamburg. Tento upozorňuje amatérskych fotografov na vlastné okolie, na prírodu. Je prvým kunsthistorikom, ktorý berie fotografiu vážne, prvý im dáva slovom i písmom program, v ktorom je rešpekt pred prirodzenosťou človeka na prvom mieste, je prvým riaditeľom múzea, ktorý otvára svoje priestory fotografii. V roku 1893 sa uskutočňuje v Kunsthalle Hamburg inventarizácia „umenia amatérskej fotografie kvitnúcej v ústraní“, ktorá verejnosti predstavuje 6000 snímkov 458 autorov z celého sveta. Jej organizátorom je obchodník Ernst Wilhelm Juhl (1850-1915), jeho nástrojom „Spoločnosť na podporu amatérskej fotografie“. Juhl sa naplno venuje fotografii, a to nie ako realizátor, ale ako mentor. Do roku 1903 usporiadal desať „Medzinárodných výročných výstav umeleckej fotografie“, ktoré sa stali centrom piktorialistov. Hamburgským amatérom Theodorovi (1868-1943) a Oskarovi (1871-1937) Hofmeisterovcom poskytol možnosť vyvíjať v rámci svojej spoločnosti individuálny štýl, ktorý z nich urobil vedúce osobnosti „Hamburgskej školy“. Juhl navštevoval výstavy v Európe, priatelil sa s vedúcimi umeleckými fotografmi, podával o nich správy, vydával zborníky heliogravúr podľa gumotlače, zbieral predovšetkým originály a obrazové publikácie, bez ktorých by naše poznatky o umeleckej fotografii boli podstatne chudobnejšie. Nakoniec, veď ho i nazývajú „otcom umeleckej fotografie“. Fotokluby, ktoré vznikajú v metropolách Európy, sa vyskytujú v najlepších spoločenských kruhoch. Fotografovať „novým štýlom“ je určitým spôsobom spoločenská povinnosť, pretože sa tým vyjadruje podiel na úsilí o súčasnosť, ktoré zasiahlo všetky druhy umenia. Novinkou je absolútna obraznosť. Podstatným nie je obsah, ale krása stvárnenia a „toaleta“ (Lichtwark). Koniec prvej svetovej vojny predznamenal svojou zmenou prekonaných spoločenských predstáv aj koniec tohto druhu umeleckej fotografie. Naša výstava prezentuje niekoľko najdôležitejších umeleckých fotografov tohto obdobia. K dispozícii ju poskytol IFA (inštitút pre zahraničné vzťahy) v Stutgarte.
|