Skúmanie súčastnosti

FOTOFO
V Galérií Profil, Prepoštská 4,814 99 Bratislava
Otvorené : od 13,00 – 18,00 okrem pondeľka

 

Porozprávať niekoľkými slovami o súčasnom stave fotografie v Taliansku by bola prílišná opovážlivosť – už aj preto, že naša krajina, na rozdiel od iných krajín, sa nikdy nezúčastnila na žiadnom projekte zachytávania vlastných dejín fotografie. Napriek tomu, že sa záujem o túto formu výrazového prostriedku prudko vyvíjal už od začiatku, historické dedičstvo fotografie nikdy nebolo dostatočne docenené.  Jedným z dôvodov tejto skutočnosti je to, že národná jednota a dosiahla až v roku 1871. Preto sa fotografia presadzovala počas prvých tridsať rokov svojej existencie len v malých štátoch (Piemonte – Ligúria, Lombardia – Veneto, Toskánsko, Vatikán, Meridione) a predovšetkým v mestách ako Turín, Miláno, Benátky, Florencia, Rím, Neapol, Palermo nezávislým spôsobom a bez akejkoľvek centrálnej koordinácie. Štát zatiaľ neexistoval ale aj po roku 1871 sa neprejavoval väčší kultúrny záujem , čo nepochybne ovplyvňoval aj nedostatkom finančných prostriedkov. To všetko vysvetľuje chronický nezáujem zo strany inštitúcií (v Taliansku nie je ani žiadne veľké múzeum fotografie, ani podujatie, koordinované ministerstvom kultúry) a autori, ktorí sa vedia presadiť, to dokážu len tak, že vsadia na nepočetnú, zato však najdynamickejšiu časť kritiky, na galérie súkromných zberateľov. Dnes je situácia zložitejšia a veľmi pestrá. Uvedieme len niektoré mená – od veľkých novinárov  – fotoreportérov ako Gianni Berengo Gardin, Mario De Biasi, Ferdinando Scianna až k módnym fotografom ako Giovanni Gastel, Fabrizi Ferii, Giampaolo Barbieri, od predstaviteľov experimentálnej fotografie ako Nino Migliori, Mario Cresci, Paolo Gioli až po majstrov krajinárskej fotografie ako Mario Giacomelli, Franco Fontana, Luigi Ghiri a mimoriadne schopných odborníkov na reklamu ako Oliviero Toscani.

Ale keďže sú tu uvedení autori už dostatočne známi a a na tomto priestore chceme ukázať iba stručný prehľad talianskej fotografie, obmedzili sme výber  fotografov na niekoľko najdôležitejších zástupcov súčasného vývoja, ktorí reprezentujú  budúcnosť.

Uvedomujeme si, že naším výberom neponúkame vyčerpávajúcu a úplnú víziu, iba  chceme jednoducho prezentovať súkromný výskum, ktorý odzrkadľuje  odlišnosť prístupov a rôznorodosť istej etapy, ktorý prezentuje na svojich overených, hodnotných autorov (objavujú sa vždy znovu a poskytujú pre mladých oporné body, na ktoré sa možno odvolať). Aj keď sme vlastne vybrali takmer výlučne fotografov súčasnej generácie, miestami sme uviedli aj tých, ktorí sú známi už dlhší čas – jednak preto aby sme poukázali na historickú kontinuitu (hľadanie nových výrazových foriem nevzniká z ničoho, nemožno zabúdať na minulosť), ale aj preto, aby sme ukázali, že schopnosť  vízie a odvaha vydať sa po neznámych cestách nie sú ani nové, ani nie sú výsadou mladých. Ak existuje nejaký element, ktorý spája všetkých autorov, je ním dedičstvo historickej avantgardy, ktorá však dnes už nemá smerodajnú úlohu, ale predstavuje všeobecnú snahu nevyhnutne interpretovať realitu s dôrazným osobným štýlom.

Nástup nových médií nepopierateľne otvoril nové cesty, aj keď my sme tu poskytli priestor pre všetky experimentálne techniky – tradičné alebo digitálne – s dôrazom na problematiku obrazovej reči, kde je ešte stále veľa neprebádaných oblastí. Vzhľadom na všetky tieto dôvody môžeme túto výstavu brať ako pohľad cez kľúčovú dierku: môžeme pátrať, možeme hádať, ale predovšetkým by sme sa mali aspoň nakrátko poddať kreativite. Tá je, keď si to dobre premyslíme, skutočným a jediným fotografickým žánrom a kto toto pochopí, je tiež schopný precítiť zázrak a obdiv, ktorý sa zmocnil našich predkov pred „zázračným objavom“ fotografie.

 

Roberto Mutti
Kurátor výstavy